Klik Sini Untuk Satu Kejutan..... nuff

~Followers Of mY bLog..~

Saturday, May 22, 2010

K.E.R.J.A

ehhmmmm... lama tol aku tak update blog nih.. masa tu ada tapi aku dah macam malas nak buka taip-taip ni sebab kepala pon dok pikir tentang kerja la.. result final tak kuar lagi la.. macam-macam lagi la... so masuk hari ni dah dua minggu aku kerja... so far ok la.. tapi minggu ni saja aku dah diberikan sampai dua projek.. adehhh.. sakit juga tapi ada orang guide kira ok la.. sbb aku ada assistant engineer dan technician sendiri... bukan senang jadi engineer nih.. tambah-tambah aku kena bahagian engineering deparment mekanikal dan keutamaan dalam "tooling" plak kan...


so cerita tentang 'environment' kilang aku nih kira ok la.. keja memang takde pressure langsung.. aku cakap ni tentang environment aku sebagai seorang engineer situ la.. kilang aku buat actuator hardisk.. customer dia Western Digital.. sini kerja memang takde pressure atau stress pon.. makan ikut suka la pukul brapa pon.. takde orang nak marah.. aku masuk kerja pukul 8 pagi.. trus breakfast lepak-lepak sampai pukul 9 pagi baru masuk production.. tengok line.. mintak technician briefing tentang kerja diorang.. tanya apa yang patut.. pukul 11 pagi kuar minum... pukul 1 ptg lunch plak.. kol 4 ptg minum ptg... kol 5.15 ptg kuar mayang terus balik.. yang bestnya.. tempat aku ni engineer pon bleh buat OT.. so kalo teringin nak merasa gaji smp 3k tu memang bleh la.. tapi bagi aku takyah OT lagi la buat masa nih.. rileks dulu..


bila pikir-pikir balik.. walaupon asyik dapat projek jer.. tapi jadi engineer ni best jgk.. jalan jer berselisih dengan org.. org tegur... operator pon takut dengan kita.. kita ada kuasa nak arah2 kan org dan org tkkn bantah.. kat tmpt aku.. engineer lelaki melayu dua org jer.. pompuan melayu byk skit la.. cina dan india sama byk jer.. tapi total keseluruhan nya tak la ramai sgt.. tak smp 20 pon utk satu kilang tu..

haaa tentang pakaian... aku kat kilang pakai selipar jer.. tapi selipar company la. pastu masuk production kena pkai jumpsuit.. ala baju mcm ninja tu.. tutup semua tinggal nampak mata jer.. kalo kuar production, pkai tshirt berkolar dan jeans jer.. hahaha..sbb kilang aku ni buat actuator... so tkbleh pkai sebarangan nanti rosak produk sbb benda2 ni akan kuar kan electro discharge...

apa yg bleh aku simpulkan... aku harap aku dpt menimba byk pengalaman la kt sini.. dan byk lg aku kena study dan revise blk subjek-subjek yang lama sbb dah lupa.. kadang-kadang benda simple pon aku lupa.. malu weiii... hahaha

No comments: