Klik Sini Untuk Satu Kejutan..... nuff

~Followers Of mY bLog..~

Wednesday, September 5, 2012

Tenaga Pengajar versus Jurutera

Assalammualaikum..... Salam sejahtera

Haaaaa.... macam mana tajuk entry aku kali nih...? kejap 'aku' kejap 'saya'... lantak la.. ikut mood... ok sekarang ni tengah hot di Facebook atau blog-blog pasal ada seorang gadis tu yang baru habis belajar pastu jadi la jurutera atau nak up sikit.. jadi la engineer dan dia memerli golongan manusia yang menjadi 'cikgu' ni kerana baginya jadi cikgu ni untung banyak... maka berlaku la peperangan epic antara golongan 'cikgu' dan 'jurutera' di mana masing-masing nak mempertahankan kemuliaan jawatan mereka di mata masyarakat....

Sebenarnya aku pernah bekerja sebagai seorang jurutera ( cita-cita pertama) dan sekarang aku bekerja sebagai pensyarah ( cita-cita kedua). Bagi aku la, kedua-dua pekerjaan tersebut ada pro dan con masing-masing sebab aku ada pengalaman bekerja bagi kedua-dua pekerjaan tersebut, jadi aku bercerita sekarang ni melalui pengalaman aku la... jadi jangan pandai-pandai nak mempertikaikan... base on true story nih... hehehe...

Aku bekerja sebagai "Tooling Engineer"


Sebenarnya aku bercita-cita nak jadi jurutera ni dari aku sekolah teknik lagi... tu cita-cita pertama aku... mungkin sebab minat aku lebih kepada kejuruteraan... SPM pon aku score subjek kira-kira jer... jadi lepas aku tamat ijazah sarjana muda, Alhamdullilah aku ditawarkan bekerja sebagai jurutera perkakasan di sebuah kilang membuat hardisk di Bukit Minyak, Pulau Pinang.


Dari pengalaman aku sebagai jurutera perkakasan nih :

1) Jadi engineer sapa kata hanya berdepan dengan mesin jer, kena berhadapan dengan boss ( kena buat presentation seminggu sekali), kena berhadapan dengan technician ( check kerja diorang buat ikut SOP ke tak), kena berhadapan dengan operator dalam production ( kena ajar diorang buat proses ikut SOP sebab kalau technician ajar diorang takmo dengar).
2) Pakaian bebas janji tutup aurat sebab kena pakai "jumpsuit" bila masuk production atau line jadi pakai hensem-hensem pon bila masuk production bukan orang kenal pon...
3) Ada meja sendiri dan bilik sendiri yang penuh dengan mesin-mesin untuk di up grade dan mesin projek ujikaji sebelum letak di line... ada la privasi sikit...
4) Jadi engineer ni rasa diri besar sikit... tunjuk jer orang buat... arah jer orang buat... yang paling best, kalau aku tak sign borang gaji technician aku tak dapat gaji la... haaaa baru diorang dengar cakap aku.
5) Ada beberapa technician di bawah aku, so dah boleh jadi macam boss sikit dah... tapi aku tak pernah la rasa diri macam tu...
6) Masuk production jer dengar operator-operator dok bisik-bisik "Engineer dah masuk, engineer dah masuk... "... haaaaa takut juga ek diorang... kalau aku jumpa operator buat kerja tak ikut SOP, aku ambil nama bagi supervisor jer... potong gaji diorang..
7) Sentiasa ada projek samada projek baru atau projek penambahbaikan untuk meningkatkan kualiti proses dan produk syarikat... jadi belajar dan terus belajar...
8) Jadi engineer ni takda skop kerja khusus... maksud aku, takda kerja rutin... tiap-tiap hari kerja berbeza sebab dok buat projek syarikat...
9) Kena belajar bagi master dulu sesebuah mesin baru sebelum ia diletakkan dalam production sebab kalau rosak atau break down, technician tak boleh buat, engineer kena turun pi buat atau ajar technician... haaaa...
10) Gaji boleh baget... kalau bulan nih nak pakai duit lebih... rajin-rajin la buat OT.. tapi OT engineer berapa la sangat...
11) Kerja dalam offer letter 8 jam sehari... tapi tu dalam offer letter la.. selalunya lebih dari 8 jam... kadang-kadang sampai malam... kadang-kadang dok kat rumah best-best, tertiba technician call kata mesin break down pastu diorang tak boleh buat... dengan pantas aku kena berkejaran ke kilang untuk setelkan masalah tu... lagi tak ok, selalu tu la stay back...
12) Kena marah dengan manager tu dah jadi perkara biasa... tapi jangan amalkan masuk telinga kiri keluar telinga kanan... kang kena keluar terus dari kilang... baru padan muka aku...
13) Yang paling best... harini kerja, harini punya fikir, harini punya masalah... balik rumah... tak payah fikir tentang kerja dah... esok masuk kilang baru start balik fikir pasal kerja... maksudnya kerja di pejabat tak dibawa balik ke rumah... melainkan hal berkaitan dengan projek...

Dan ada banyak lagi la... tapi aku malas nak taip panjang-panjang... kalau nak tau lagi... jadi la engineer... hehehe...



Aku bekerja sebagai "Lecturer"


Sebenarnya cita-cita aku yang kedua adalah untuk menjadi tenaga pengajar... tak kira la samada cikgu ker... pensyarah ker... pegawai latihan vokasional ker... janji kerja aku mengajar... sebab aku dari sekolah lagi suka mengajar orang... maksud aku, kalau aku paham sesuatu perkara tu, aku tak segan silu mengajar kawan-kawan aku bagi paham juga... dan aku akan ajar sampai diorang paham... kalau aku ajar, diorang tak paham... aku rasa tak puas...

Alhamdullilah selepas sekian lama bekerja di industri, aku dipanggil oleh kementerian pengajian tinggi (KPT) untuk berkhidmat sebagai Pegawai Pendidikan Pengajian Tinggi atau Pensyarah atau nak glamer sikit... sebagai Lecturer di politeknik.... maka bermula lah kerja aku sebagai pensyarah politeknik sampai la sekarang...


Dari pengalaman aku sebagai pensyarah nih :

1) Kerja 8 jam sehari, itu on paper jer... kadang-kadang kalau kelas batal atau pelajar-pelajar ada hal... terpaksa buat kelas ganti... kelas ganti bukan boleh buat ikut sedap hati ja.. kena rujuk jadual waktu mengajar dan jadual waktu pelajar.. selalunya kelas ganti buat malam la... tu dah lebih 8 jam tu.. OT takda yer.. kalau kerja lebih office hour tu kira sebagai kerja amal namanya...
2) Seminggu kena ajar sekurang-kurangnya mesti melebihi 18 jam... pastu kalau ada waktu terluang tu kena prepare soalan untuk kuiz, tugasan, kajian kerja dan ujian...
3) Kena buat filling... setiap tugasan, kuiz, kajian kerja dan ujian kena simpan dalam fail, setiap kursus satu fail, setiap kelas pula fail yang berasingan.. tujuannya kalau ada audit dari KPT, kita dah ada rekod semua bahan pengajaran dan pembelajaran (P&P).
4) Kena buat fail rekod pelajar... dalam fail tu plak kena masukkan semua markah pelajar dari setiap kelas yang kita ajar, kehadiran pelajar semua kelas yang diajar, surat amaran, surat sakit, silibus kursus yang kita ajar, rancangan mengajar untuk setiap kursus yang kita ajar...
5) Sebelum mula semester dah kena rancang bila kita nak buat ujian, kuiz, dan tugasan kepada pelajar.. kemudian minggu ni nak ajar apa, minggu depan nak ajar apa, sampai la hujung semester.. kemudian nota kena buat sendiri kemudian bagi ketua proses periksa dan sahkan sesuai atau tidak dengan silibus dan pelajar... soalan kuiz, ujian dan tugasan semuanya kena buat sendiri kemudian minta ketua proses periksa dan sahkan...
6) Nak mengajar pula buka boleh ajar ikut kepala hotak sendiri dan sesedap hati juga.. kena tengok pada pelajar.. bukan semua pelajar cepat tangkap apa yang kita ajar.. bukan semua pelajar faham apa yang kita ajar, bukan semua pelajar datang kelas nak belajar... haaa kena check semua tu..
7) Nak handle pelajar yang bermasalah bukan sesenang nak handle mesin yang bermasalah... tambah-tambah zaman sekarang ni semuanya nak disaman... kena fikir sebelum bercakap dan melakukan apa-apa..
8) Jadi pensyarah nih bukan sekadar ajar kursus yang diperlukan juga.... pada masa yang sama kena jadi ustaz untuk tegur dan beri peringatan hal-hal berkaitan agama, kena jadi pakar motivasi untuk tarik perhatian pelajar untuk belajar dan pasang cita-cita, kena jadi ahli sukan untuk ajar pelajar bersukan, kena jadi project planner untuk buat program-program kepada pelajar... untungnyer jadi pensyarah.. tangan di dada mata ke atas...
8) Mengajar kena campur bahasa melayu dan bahasa inggeris sebab kalau ajar full in english, kang macam itik bercakap dengan ayam pulak... kena campur-campur... sebab soalan final pelajar dalam bahasa inggeris..
9) Kerja kalau tak habis, bawa balik sambung kat rumah... contohnya kalau tanda jawapan untuk kuiz dan tugasan pelajar, kalau tak habis harini pastu nak sambung buat esok pulak alamatnya memang tak siap la sebab esok nak buat kerja lain pula, bukannya ajar satu kelas dan satu kursus jer... jadi bawa la balik tanda jawapan kuiz dan tugasan di rumah pula...
10) Harini mengajar, pastu balik rumah tak setel lagi... kena prepare untuk mengajar esok pula.. sekurang-kurangnya kena ambil sejam dua untuk refresh benda yang nak diajar esok pagi... kalau mengajar tanpa buat persediaan, itu menganiaya pelajar namanya... jadi di pejabat bekerja, di rumah pon bekerja...

Dan ada banyak lagi la pengalaman-pengalaman yang aku nak kongsikan... tapi malas nak taip panjang-panjang... hehehe


Jadi kesimpulannya, rezeki tu di tangan Allah S.W.T... jangan la kita menghina apa jua jenis pekerjaan selagi ianya kerja yang halal... setiap benda di dunia ni ada baik dan buruk, cantik dan hodoh, dan setiap pekerjaan pon sama juga, ada yang baik dan ada jua yang tidak baik.... jadi perdana menteri pon ada yang ok, ada yang tak ok, jadi ustaz pon ada yang ok, ada yang tak ok... di mana yang tak ok tu kita sama-sama baiki lah... Yang paling penting... kerja itu ibadah..!!

Peace Yor!!





9 comments:

Farah Diyana said...

sy taktau nk jd lecturer ke tak abes master ni.oouh,dilema dilema T_T

Syah said...

jadi lecturer sepatutnya mmg kena ada master.. abg pon tk lama lagi nk sambung master jgk.. niat tu dh ada

Amal said...

oh bru tau ni...thanks 4 sharing. . .

jue rasep said...

wah bestnye..sy skrg kerja engineer..bru je abis master..so tgh confius nk terusknjd engineer or switch jd pensyarah..rasa mcm suka dua2..hehe

Syah said...

sebenarnya kedua-dua ada kebaikan dan kelemahan masing2... tgk pada minat kita dan tujuan asal knp kita nk bekerja... kalo rasa nak mendidik.. switch la ke pensyarah.. hehehe

Anonymous said...

nak tanye sket, macam mana ye nak apply jadi pensyarah politeknik??. saya ada ijazah sarjana muda mekanikal, tapi x minat nak jadi engineer dah, nak tuka angin jadi pensyarah.. TQ

Syah said...

boleh apply di jobmalaysia atau web SPP.. tapi kalo di jobmalaysia tu kena beli no pin dia.. kalo ada kekosongan jawatan dan kursus yg diperlukan tu, kejap jer diorang panggil interview...

Anonymous said...

TQ... tapi yang pin tu nak beli ktne eh??.. BSN ke?? nak ckap ape masa nak beli tu??.. sorry byk tanye plak..huhu

Syah said...

dekat login tu.. pilih pencari kerja.. daftar dulu.. ikut step dlm tu... :)