Klik Sini Untuk Satu Kejutan..... nuff

~Followers Of mY bLog..~

Tuesday, October 16, 2012

Adab Menuntut Ilmu

Adab Menuntut Ilmu

1.Ikhlas

Menuntut ilmu tidaklah untuk lulus dalam perperiksaaan, untuk bergaji tinggi, untuk dikatakan orang yang bijak pandai atau lain2 niat melainkan hanya kerana Allah SWT.

Daripada Ibn Umar RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Sesiapa yang menuntut ilmu kerana selain daripada Allah SWT ataupun menghendaki menuntut ilmu selain daripada kerana Allah SWT, maka disediakan tempat duduknya daripada neraka." [HR Tarmizi]

2.Beradab dengan orang yang memberi ilmu

Berkata Imam Syafie :

"Siapa yang ingin dibuka hatinya oleh Allah, maka hendaklah ia bersunyi diri, sedikit makan, menjauhi daripada bergaul dengan orang yang bodoh, dan membenci orang yang tidak berlaku adil dan tidak beradab daripada kalangan mereka yang berilmu" [Syarah Mazhab, jilid 1, m/s 31]

3.Banyak Sabar

Imam Syafie pernah berkata:

"Tidak diperolehi ilmu kecuali dengan bersabar atas kesengsaraan." [Kitab Muntalaqat Talib al Ilmi, m/s: 237]

4. Tulis setiap yang dipelajari

Kata Abu Hurairah ra:

"Tidak ada seorangpun daripada sahabat Rasulullah SAW yang paling banyak meriwayatkan hadis kecuali Abdullah bin Amr bin al Asr, maka sesungguhnya dia telah menulis dan aku tidak menulis" [HR Ahmad dan Baihaqi]

5.Tawadhu'

Imam Ahmad bin Hambal berkata:

"Kami disuruh supaya tawadhu' (rendah diri) kepada siapa yang kami pelajari ilmu daripadanya." [Kitab Muntalaqat Talib al Ilmi, m/s 274]

6.Menjahui dari makan banyak

Ibn Jama'ah berkata:

"Sebesar-besar perkara yang menolong seorang penuntut ilmu dengan kefahaman dan tidak rasa jemu adalah makan sekadarnya daripada makan yang halal." [Kitab Fadhlu al Ilmi m/s 222]

7.Tidur yang sedikit

Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa berada di dalam taman-taman (syurga) dan mata air, mereka mengambil apa yang diberikan Tuhan kepada mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu (di dunia) adalah orang-orang yang berbuat baik; mereka sedikit sekali tidur di waktu malam dan pada akhir malam mereka meminta ampun (kepada Allah SWT)." [Az Zariyat 51 : 15 – 18]

8.Kurangkan berkata-kata yang tidak menfaat

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka bercakaplah dengan perkataan yang baik ataupun diam."

Wallahua'lam
 
 
 
 
 

Saturday, October 13, 2012

Kembali blogging...

Assalammualaikum dan salam sejahtera,

Alhamdulillah dah seminggu aku dok kat sungai dua... seminggu dua ni aku bz skit dengan persiapan pengajaran di poli lepas tu plak aku baru jer berpindah rumah dari ipoh ke penang sebab isteri aku dah dapat tukar ke Butterworth.. syukur pada Illahi kerana doaku tuhan makbulkan.. sebelum ni aku dapat jumpa isteri aku sabtu ahad jer... tapi berkat kesabaran aku dan isteri aku serta diiringi doa setiap kali solat, akhirnya aku dapat juga tinggal bersama isteri aku setiap hari...

Lepas tu di rumah baru aku di sungai dua ni susah skit nak dapat line broadband.. jadi dalam kepala ni ingat nak tukar ke TM jer... pakai wifi atau  kabel ke... yela dok bayar bulan-bulan tapi takbleh guna kan membazir namanya... kat office jarang sangat online sebab nak dekat-dekat hujung sem ni banyak benda nak kena setel kan. Proses P&P kena berjalan lancar... tak lama lagi student2 aku dah nak ambil final exam dah.. preparation diorang kena ok, kalo tak nanti ramai yang terkandas plak.. manada pensyarah yang nak tengok pelajar mereka gagalkan.. tapi nasi tu kalo dihidang jer, takde tangan yang menyuapkannya.. tetap tak masuk ke mulut juga nasi tu... haaaa... metafora lagi...